۱۰ دلیل برای نشان دادن اهمیت تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ

۱۰ دلیل که نشان می دهد چرا به یک استراتژی و برنامه مدون برای دیجیتال مارکتینگ خود نیازمندید:

۱- جهت گیری

بسیاری از شرکت‌هایی که برنامه بازاریابی دیجیتال ندارند، اهداف استراتژیک مشخص و واضحی نیز برای آنچه می‌خواهند به صورت آنلاین به دست آورند ندارند. برای مثال، نمی‌دانند که هدف از ایجاد یک کمپین آنلاین، جذب مشتری بیشتر است یا صرفا تقویت ارتباط با مشتریان فعلی. در نتیجه، زمانی که هدف مشخصی نداشته باشید احتمالا منابع کافی نیز جهت دستیابی به اهداف‌تان تخصیص داده نخواهد شد و ارزیابی و سنجشی هم بر روی آمار نهایی انجام نمی گردد؛ شما باید بدانید آیا به اهداف اولیه خود رسیده اید یا خیر و اگر بدان اهداف دست یافته اید، تا چه میزان موفق بوده‌اید!

۲- عدم شناخت سهم بازار آنلاین

اگر تحقیقاتی در این زمینه انجام نداده باشید ممکن است تقاضای مشتریان نسبت به خدمات آنلاین دست کم گرفته شود. مهمتر از آن، اینکه درکی نسبت به بازار آنلاین خود ندارید: در اینجا پویایی نسبت به کانال های سنتی با انواع متفاوت مشخصات و رفتار مشتری ها، رقبا، ایده ها و گزینه های متفاوت جهت روابط بازاریابی متفاوت خواهد بود.

۳- رقبا و استارتاپ ها

اگر منابع کافی برای دیجیتال مارکیتنگ (بازاریابی دیجیتال) خود تخصیص نداده‌اید یا درحال استفاده از یک رویکرد موقت بدون استراتژی دقیق تعریف شده هستید، منتظر موفقیت نباشید. رقبا سهم بازار دیجیتال شما را در کمترین زمان ممکن کسب خواهند کرد.

۴- ایده‌های قدرتمند و تصاحب بازار

یک برنامه مشخص و تعریف ‏شده برای مشتری‌ها به شما کمک می‏‌کند که خدمات آنلاین خود را از سایر رقبا متمایز کرده و مشتری‌های فعلی و جدید را تشویق به پیوستن به خود کنید به ‏طوری‏که به شما وفادار بمانند.

۵- عدم شناخت رفتار مشتریان آنلاین

عموما گفته می‏‌شود فضای دیجیتال “‏ از قابل اندازه گیری ترین رسانه‌‏های موجود ” است. ولی سرویس آنالیز گوگل و سرویس های مشابه تنها حجم بازدیدکنندگان را به شما ارائه می دهند؛ نه حس و نظر آنها را ! شما برای شناخت نقاط ضعف خود و برطرف سازی آنها نیاز به استفاده از ابزارهای بازخورد مخاطبین وبسایت‏ها دارید.

۶- یکپارچه سازی

بسیاری از کسب و کارهای سنتی، به فضای دیجیتال به عنوان یک محیط (بازار) جانبی نگاه میکنند. از همین روی است که دیدگاه آن‌ها برای فعالیت در این بخش، صرفا با استخدام یک یا چند نیروی انسانی بسته می‌شود. نگاه به حوزه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به عنوان یک بخش اصلی کسب و کار، جزو مهم‌ترین تصمیماتی است که باید توسط مدیران ارشد یک سازمان اتخاذ گردد.

۷- تخصیص منابع متناسب با اهمیت آنان

تخصیص ناکافی منابع -چه در برنامه ریزی چه در اجرا- و همچنین نبود مهارت‌‏های لازم نیروی انسانی بکار گرفته شده در حوزه دیجیتال مارکیتنگ کسب و کار شما، منجر به بروز چالش‌های جدی در پاسخگویی موثر به تهدید رقبا خواهد شد.

۸- هدر ندادن پول و زمان با دوباره کاری

گاهی با وجود در اختیار داشتن منابع کافی، ممکن است تمامی آنان به هدر بروند. این امر به ویژه در شرکت‌های بزرگتر اتفاق می‌افتد که مشاهده می‌شود بخش‌‏های متفاوت دپارتمان بازاریابی، ابزارهای متفاوتی را خریداری می‏کنند یا از آژانس های متفاوت برای انجام امور بازاریابی مشابه استفاده می‌کنند.

۹- پویایی

اگر به برندهای آنلاین بزرگ و موفق مانند دیجی کالا، بامیلو، گوگل ، آمازون و… نگاه کنید خواهید دید همه آنها بسیار پویا هستند – درحال پویش پیوسته و آزمایش روش‏های نوین جهت بدست آوردن یا نگه داشتن مخاطبین خود-. شما نیز نیاز دارید تا با شناخت بازار و رقبای خود، برنامه ریزی مدونی برای حرکت در مسیر دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.

۱۰- بهینه عمل کردن

هر شرکتی که برای خود وبسایت فعالی داشته باشد، به طور قطع آنالیز و تحلیل‌‏های آن را نیز باید در اختیار داشته باشد؛ اما بسیاری از مدیران ارشد اطلاعی از اینکه آیا تیم آنها زمانی برای بررسی این آنالیزها اختصاص میدهد یا نه ندارند. وقتی یک استراتژی مدون دیجیتال مارکتینگ، چارچوب اولیه یک بازاریابی آنلاین را در اختیارتان قرار می‌‏دهد، شما قادر خواهید بود تا به ‏طور مداوم در بهبود مستمر جنبه‌های کلیدی خود همچون بازاریابی بر اساس جستجوی آنلاین، تجربه کاربری سایت، بازاریابی از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی و… پیشروی کنید.

این ۱۰ مورد از مسائلی است که می توان با تفکر خوب خوابیده در پشت یک استراتژی موفق از بروز آنها اجتناب کرد و همگام با دنیای دیجیتال امروز پیوسته رو به جلو حرکت کرد.

برگرفته از مقاله وبسایت Smart Insights | لینک: +