برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ برای ورود به دنیای دیجیتال

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر شما بخواهید برای کسب و کار خود یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) را پیاده سازی کنید از کجا شروع می‌کنید؟ از نظر ما، این کار به یک گزارش مفصل و طولانی احتیاج نخواهد داشت، چرا که یک استراتژی در بهترین شکل در دو یا سه برگ A4 خلاصه می‏‌شود. با این وجود، بسیاری از سازمان‏‌ها و شرکت‌‏ها در خارج و داخل کشور، برنامه مدونی در این زمینه ندارند.

آیا شما برنامه بازاریابی دیجیتال دارید؟

بر اساس آماری که شرکت Smart Insights (لینک) از مطالعات خود در زمینه میزان گستردگی استفاده از برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرده است «تا چند سال پیش حدود دو سوم تا سه چهارم از کسب و کارها برنامه بازاریابی دیجیتال نداشته‌‏اند، در حالی که در پژوهش اخیر این میزان به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است.» این نتایج، حاکی از پیشرفت دانش و نگاه موثر کسب و کارها به حوزه دیجیتال در طول این سال‌ها بوده است. گرچه هنوز تعداد شرکت‌‏های دنیا که دارای برنامه مدون دیجیتال مارکتینگ نیستند عدد قابل توجهی است (۵۶ درصد) که نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها، در حال بازاریابی دیجیتال بدون هیچ برنامه و استراتژی مشخصی هستند. در سالیان اخیر، در کشور ما نیز با وجود گسترش استفاده از تکنیک‌‏های جدید بازاریابی، به نظر می‌‏رسد رقم کسب و کارهایی که بدون هیچ برنامه‌‏ای مشغول بازاریابی دیجیتال هستند و یا به این امر به‌‏صورت مقطعی و موردی خارج از استراتژی‌های اصلی بازاریابی خود نگاه می‌کنند بسیار بالاست.

نمودار برنامه دیجیتال مارکتینگ

اگر شما جزو آن دسته از شرکت‌هایی هستید که برنامه‌ی مدونی برای بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود دارند صمیمانه به شما تبریک می‌گوییم. اما در صورتی که هنوز استراتژی مشخصی ندارید یا می‌خواهید بدانید کدام مسائل کسب و کار مهم ترند تا در بازنگری‌های استراتژیک خود آن‌ها را لحاظ کنید، ما ۱۰ مشکل عمده را که طبق بررسی‌های انجام شده، عموما در تمامی کسب و کارها رخ می‌دهد را جمع آوری کرده‌‏ایم که می تواند به شما کمک کند.

رویکرد پیشنهادی جهت تدوین استراتژی دیجیتال

برای تدوین استراتژی دیجیتال کسب و کارتان، مستقل از اینکه استراتژی مدونی دارید یا خیر، باید در تمامی مراحل به رویکردِ «فرصت، برنامه‌ریزی و حرکت» توجه ویژه‌‏ای داشته باشید.

نمودار رویکرد دیجیتال مارکتینگ

اگر از کسب و کارهایی هستید که هنوز برنامه مدون بازاریابی دیجیتال ندارند، از نظر ما دو راه ساده برای طرح‌ریزی یک برنامه رو به جلو برای شما وجود خواهد داشت:

– شروع با یک برنامه بازاریابی دیجیتال جداگانه که تحولات مورد نیاز را تعریف کرده و مواردی را جهت سرمایه گذاری و تغییرات در بازاریابی دیجیتال شما ایجاد می‌کند.

– سپس یک برنامه دیجیتال یکپارچه که بخشی از برنامه جامع بازاریابی شما را تشکیل می‌دهد را طرح ریزی کنید. اینگونه برنامه دیجیتال کاملا تنظیم و بخشی از امورات جاری می‌شود.

پس، نکته کلیدی در اینجا چیست؟

بازاریابی دیجیتال بدون رویکرد استراتژیک هنوز امری عادی در میان کسب و کارها به حساب می‌آید. مطمئنا بسیاری از کسب و کارهای این گروه از رسانه‌های دیجیتال استفاده مفید می‏‌کنند و تا حدی قادر به گرفتن نتیجه نیز هستند؛ اما به طور قطع بسیاری از فرصت‌ها برای هدف گذاری بهتر و نیز درآمدی بیشتر را از دست داده‌اند یا درگیر دیگر چالش‌های موجود هستند. از نظر ما، موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

+ گام نخست: تهیه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ مستقل – ‌تهیه برنامه ای مستقل برای گرفتن تاییدیه و حمایت مدیران با نشان دادن فرصت‌ها و مشکلات، هدف گذاری‌ها جهت تبیین نقشه راه و راهبردهای ویژه ی بازاریابی دیجیتال بسیار مفید خواهد بود.

+ گام دوم: یکپارچه سازی – یکپارچه شدن برنامه‌ی گام اول با استراتژی‌های فعلی بازاریابی کسب و کار شما

پس از دستیابی به گام دوم، شما خود را در حلقه‌‏ای از فرآیندهای بهینه و اثربخش پیدا می‏‌کنید که فرآیند دیجیتال مارکتینگ شما را قدرتی به مراتب بیشتر بخشیده و بالطبع، درآمدی بیشتر را نیز برای کسب و کار شما به ارمغان خواهد آورد.